سرخط خبرها

علت کپک‌زدن سبزه عید + راه‌های جلوگیری

  • کد خبر: ۲۱۶۲۸۸
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
علت کپک‌زدن سبزه عید + راه‌های جلوگیری
سالم‌نگه‌داشتن سبزه هفت‌سین تا روز ۱۳ بدر امری چالش‌بر‌انگیز، اما ممکن است.

به گزارش شهرآرانیوز، سبزه نماد و نشانه‌ای از سبزی و شادابی و پیوند انسان با طبیعت است. مردم ایران آن را با هدف شادی و طراوت بر سر سفره قرار می‌دهند. ایرانیان عادت دارند که در روز‌های پایانی سال خود عدس، گندم یا سایر حبوبات را در آب قرار دهند، چند روز خیس کنند و سپس آن‌ها را بعد از رویش اولیه در ظرف تزیینی هفت‌­سین بریزند و بر سر سفره قرار دهند. گاهی پیش می‌آید سبزه عید کپک بزند و مجبور شویم آن را دور بیندازیم. در ادامه راهکار‌های حل این مسئله را بررسی می‌کنیم.

چرا سبزه کپک می‌زند؟

علت کپک زدن سبزه می‌تواند وجود رطوبت، گرما، تاریکی در زیر سبزه‌ها و نفوذ میکروب‌ها باشد.

چگونه سبزه عید را تا روز ۱۳ بدر سالم نگه داریم؟

بهتر است سبزه گندم را در ۱۵ اسفند سبز کنید که تا پایان سیزدهم فروردین زیبا و سبز بماند.

در ادامه برای نگهداری از آن بهتر است اجازه ندهید که سبزه با سرعت زیاد رشد کند. به همین منظور سبزه را در مکانی خنک با نور ملایم قرار بدهید و از تابش نور مستقیم آفتاب هم دور نگه دارید. سرما، از رشد سریع و در نتیجه زرد شدن سبزه جلوگیری می‌کند.

علت بوگرفتن سبزه عید

جوانه کمی بو دارد، ولی وقتی خراب می‌شود، اطراف گندم لزج می‌شود و بوی بدی می‌گیرد. بهتر است وقتی سبزه عید شما اینگونه شد، آن‌را دور بیاندازید و سبزه‌ای جدید با ترفندهای بیان شده بکارید.

چگونه از کپک‌زدن سبزه عید جلوگیری کنیم؟

می‌توان با یک روش خیلی ساده از کپک زدن سبزه جلوگیری کرد؛ تنها کافیست یک لایه دستمال آشپزخانه روی آن پهن کنید. توصیه می‌کنیم که از دستمال نخی و کاملاً نو و تمیز استفاده کنید زیرا مانع نفوذ و رشد میکروب‌ها درون سبزه‌ها می‌شود.

همچنین برای جلوگیری از کپک زدن سبزه، باید ۱ تا ۲ بار در روز روی سبزه آب اسپری کنید. دقت کنید پس از اسپری کردن آب، ظرف سبزه را کج کنید و مطمئن شوید که آب اضافی داخل ظرف باقی نماند؛ چون دقیقا علت کپک زدن سبزه همین است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->